Identification of Learning Management Systems Functional Areas and Limitations (Case Study: E-Learning Center of University of Tehran)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Prof. in Management Department, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Assistant Prof., Dep. of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Ph.D. Candidate in Media Management, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Currently, ICT and educational processes are experiencing development and innovation. This new trend will help promote educational technology and enhance innovations regarding educational planning. E-learning is considered as one of the most prominent ICT applications across the world. Advantages of virtual learning have entailed daily usage in various universities. Learning management systems are specific web-based systems to manage, track students, define courses, and evaluate the learners. However, these systems may involve inefficiencies and disadvantages as well. This paper attempts to identify the LMS functional areas in University of Tehran based on a specific conceptual framework and to present the relevant issues and problems for each dimension. The data for the present study were collected using focused group interviews, system observations. The researchers also compared the documents and the university system with that of other universities. The results of the theme analysis indicated that “communication” and “system cooperation” dimensions are involved with more important problems and issues. The researchers believe that the main issues are due to the test modules, evaluations, and systemic and underlying databases.

Keywords

Main Subjects


احمدی، حسن؛ احمدی، شهربانو؛ بیون، کاظم (1393). بررسی تأثیر آموزش الکترونیکی بر خلاقیت دانش‎آموزان پایۀ دوم راهنمایی در آموزش و پرورش شهر اصلاندوز (استان اردبیل). مجموعه مقالات نهمین کنفرانس سالانۀ یادگیری الکترونیکی، تهران، دانشگاه خوارزمی با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا)، 20-21 اسفند1393.
آتشک، محمد (1386). مبانی نظری و کاربردی یادگیری الکترونیکی. فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱۳ (1)، ۱۳۵-۱۵۶.
حق­شناس، مریم؛ خادمی، مریم (1390). ارتقای سطح یادگیری با رده­بندی ابزارهای نرم­افزاری. همایش منطقه­ای یافته­های نوین در علوم کامپیوتر. آموزشکدۀ فنی حرفه­ای سما واحد بروجرد، 3 اسفندماه 1390.
زارعی زوارکی، اسماعیل؛ بدریان، مرضیه (1390). سنجش و ارزشیابی آموزش الکترونیکی: گزارش موردی از دورۀ آموزش الکترونیکی رشتۀ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. ششمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بینالمللی یادگیری و آموزش الکترونیک، تهران، مرکز آموزش‎های الکترونیک دانشگاه تهران.
زﻧﺪی، ﺳﺎﺳﺎن؛ ﻋﺎﺑﺪی، دارﻳﻮش؛ ﻛﺒﻴﺮی، ﻋﻠﻲ؛ ﻳﻮﺳﻔﻲ، رﺿﺎ؛ ﭼﻨﮕﻴﺰ، ﻃﺎﻫﺮه؛ ﻳﻤﺎﻧﻲ، ﻧﻴﻜﻮ (1383). آموزش الکترونیکی به عنوان فناوری جدید آموزشی و ادغام آن در برنامۀ پژشکی‎های آموزش. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، (11)، 72-61.
عبداللهی، سید مجید؛ قدیری، صدیقه؛ تبریزیان، مریم (1393). بررسی تأثیر شاخص‎های کیفی سامانۀ مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشکدۀ آموزش مجازی دانشگاه اصفهان بر میزان کاربردپذیری سامانه توسط کاربران در سال 1393. مجموعه مقالات نهمین کنفرانس سالانۀ یادگیری الکترونیکی. تهران، دانشگاه خوارزمی با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا)، 20-21 اسفند 1393.
قربانی، محسن (1390). بررسی سبک­های یادگیری همزمان و غیرهمزمان در یادگیری الکترونیکی. مجموعه مقالات اولین همایش ملی علمی ـ کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات. دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مرکز ابهر، آذر90. 
منتظر، غلامعلی؛ دیانی، محمد حسین (1382). دانشگاه مجازی. فصلنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 6 (1)، 10-1.
یزدانی کاشانی، زینب؛ تمنایی­فر، محمدرضا (1392). اهمیت و جایگاه ابزارهای وب 2 در آموزش مجازی ـ  پیاده‌سازی رویکرد تعاملی در دانشگاه‌های مجازی ایران. ماهنامۀ علمی ـ پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 6 (2)، 128-119.
References
Abdullahi, S.M., Ghadiri, S.,Tabrizian, M. (2015). Assessing the influence of qualitative indexes on user applicability for Esfahan University’s E-learning department LMS. Published at the 9th annual e-learning conference. Kharazmi University in cooperation with Iran’s E-learning Association, Tehran. (in Persian)
Ahmadi, H., Ahmadi, Sh., Biun, K. (2015). Assessing the effects of e-learning on the creativity of middle school grade 2 students in Aslanduz (Ardabil Province). Published at the 9th annual conference of e-learning. Kharazmi University in cooperation with Iran’s E-learning Association, Tehran.
(in Persian)
Atashak, M. (2007). Theoretical and applied principles of electronic learning.     Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 13 (1), 135-156. (in Persian)
Feizi, K., Rahmani, M. (2004). Electronic learning in Iran problems and solutions: With emphasis on higher education. Quarterly journal of Research and planning in Higher Education, 10(3), 99-120.
Ghorbani, M. (2010). Evaluation of synchronous and asynchronous learning styles in e-learning. Published in the Proceedings of the First National Conference on Information and Communication Technology Applied Science. Applied Science University of Abhar. (in Persian)
Haghshenas, M., Khademi, M. (2010). Using software tools classification to enhance learning. Regional conference on computer sciences innovation, University of Borujerd. (in Persian)
Jalili, A., Abbasi, M. (2004). Information and communication technology in education in other countries. Proceedings of the Conference of ICT, Tehran.
Mills, J., Yanes, M., Casebeer, M. (2009). Perceptions of Distance Learning Among Faculty of a College of Education. Journal of Online Learning and Teaching, 5(1), 19-28.
Montazar, Gh., Dayani, M. (2002). Virtual university. Journal of Library and  Information, 1(6), 1-10. (in Persian)
Shih, H. F., Chen, S. H. E., Chen, S. C., & Wey, S. C. (2013). The Relationship among Tertiary Level EFL Students’ Personality, Online Learning Motivation and Online Learning Satisfaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 1152-1160.
Ukkhem, N., & Vatanawood, W. (2005). Instructional design using component- based development and learning object classification. Fifth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'05), 492-494.
Yazdani Kashani, Z., Tamannayifar, M.R. (2013). Importance and Status of Web 2 Tools in Virtual Education; Implementing an Interactive Approach at Virtual Universities of Iran. Quarterly of Education Strategies in Medical Sciences, 6(2), 119-128.
Zandi, S., Abedi, D., Changiz, T., Yousefi, A., Yamani, N., Kabiri, P. (2004). Electronic learning as a new educational technology and its integration in medical education curricula. Iranian Journal of Medical Education, 4(1), 61-70. (in Persian)
Zareyi Zevaraki, E. (2010). Measuring and evaluating Elearning: case report of E-Learning Course of Computer Engineering field. K. N. Toosi University of Technology. 6th National Conference and 3rd International Conference on Electronic Learning and Learning, Tehran University of Technology Electronic Education Center. (in Persian)